الاثنين، 9 ديسمبر 2013

سؤال وجواب عن تقنية اليزاروف



هل ازالة جهاز اليزاروف تكون ببنج كلى ام لا ؟
من الممكن ازالة الجهاز بمخدر موضعى بل يمكن ذلك بالعيادة الخارجية

ما هى استخدامات جهاز اليزاروف؟
جهاز اليزاروف

حالات الحوادث والكسور المعقدة والمتعددة والغير ثابتةوايضا فى علاج التهابات العظام الجرثومى حالات القصر الشديد والناتجة عن تشوهات خلقية او قصور فى النمو
التطويل التجميلي التشوهة الخلقى مثل قصر احد الساقين او تقوس الساقين

ما هى تقنية اليزاروف؟
تعتبر تقنية اليزاروف لترميم واصلاح العظام احدى اهم فروع جراحة العظام
وهى تم اختراعها من دكتور ........ وتعتمد تقنية اليزاروف على عدة قطع معدنية متعددة الوظائف يمكن تركيبها وتحريكها بطرق مختلفة لتناسب طريقة العلاج والحالة المرضية وقد اثبتت تقنىة اليزاروف فاعليىة عالية فى علاج الكثير من الحالات المستعصية

ما هو اقصى طول ممكن الحصول علية باستخدام تقنية اليزاروف وما هى المدة الزمنية الازمة لذلك؟
لايوجد حد اقصى للتطويل ولكن عمليا كلما زاد الطول زادت المضاعفات لذا يفضل ان تكون الزيادة فى الطول فى حدود 8 سم وتكون الزيادة بمعدل 1 مم يوميا وقد تزيد وتنقص حسب حالة المريض وسنة

ما الذى يحدث فى حالة عدم استجابة العظام لعملية التطويل ؟
يتم تطويل العظام ببطء لتفادى هذة الحالة واعطاء العظام الفترة الازمة لبناء وتكوين عظام جديدة

ما هى مخاطر اتقنية اليزاروف؟
1- مخاطر اثناء العملية الجراحية مثل اصابة الاعصاب او الاوعية الدموية
2- مخاطر بطء او ضعف نمو العظام الجديدة
3-مخاطر عدم مواكبة الانسجة والاوعية الدموية والاعصاب لنمو العظام الجديدة
4- قصر او اعوجاج العجينة العظمية المتكزنة بعد ازالة الجهاز

ما اهمية التاهيل الطبى فى اثناء فترة التشافى وبعدها؟
]يعتبر التاهيل الطبى من اهم الاشياء التى تحدد مدى نجاح علاج العظام واصلاح تشوهاتها لما لها من عظيم الاثر المحافظة على المفاصل والاوتار اثناء عملية التطويل وتركيب جهاز اليزاروف وذلك لضمان عدم تيبسهم لذا يجب على المريض مقاومة الاحساس بالمرض والتغلب على

العوائق النفسية وممارسة الرياضة والحركة المستمرة
خلال فترة العلاج وبعدها لضمان عدم وجود مضاعفات جانبية حيث ان مضاعافت عدم الحركة والاستسلام للاحساس بالالم تعتبر هى اهم واخطر المخاطر التى يتعرض لها المريض والتى تعتمد على قوة ارادة المريض وتحملة ونجد انة كلما صغر سن المريض كلما صغرت تلك المخاطر لما له من ميل دائم الى الحركة والنشاط

ما هى تكلفة عملية تركيب جهاز اليزاروف؟
15 الف جنية مصرى تقريبا

هل هناك الم مستمر بعد الجراحة؟
نعم فهى عملية مؤلمة الى حد ما

هل يمكن قيادة السيارة مع تركيب الجهاز؟
نعم ولاكن يجب توخى الحذر الشديد

ما هو شكل جهاز اليزاروف؟
هو عبارة عن حلقات من الفولاذ تحيط بالعظمة المراد اصلاحها بعد كسرها جراحيا
وتتصل هذة الحلقات عن طريق اعمدة من الفولاذ متغيرة الطول وتثبت هذة الحلقات بالعظمة عن طريق اسلاك وهو لة عدة مباديء لعملة وهى
1-امكانية العلاج الطبيعى والتاهيل اثناء تركيب الجهاز لسرعة شفاء المريض
2-تحقيق الحد الادنى من الضرر الجراحى
3- امكانية الاستخدام الواسع للجهاز
4- بساطة الاستخدام للمريض والطبي
5- تشابة وتوافر قطع الغيار
وهذة المباديء تسمح بالتحكم فى النهايات العظمية فى كل المحاور والاتجاهات
وبذلك يصبح من السهل توجيه عملية الالتئام حسب الحاجة

ماهى انواع جهاز اليزاروف ؟
1- العادى وهو الاكثر شيوعا
2-المثبتات الاوتوماتيكية والتى سهلت من عملية التطويل والتقويم
3-المثبتات المصغرة وهى تستخدم للاطفال ولعلاج عظام اليد والقدم
4-المثبت الخارجى للعمود الفقرى

ماهو سبب الاستخدام الواسع لجهاز اليزاروف اليوم؟
السبب الرئيسى هو انة لايحل مشكلة علاجية فحسب بل يعالج مجموعة متكاملة
من المشاكل العلاجية دفعة واحدة وذلك دون تغيراساسى فى بنية الجهازفهو يعالج الكسور بانواعها والمفاصل بانواعها والالتهابات العظمية والتشوهات الخلقية بانواعها

ما هى العوامل التى تؤدى الى قصر العظام؟
التدخين - اضطراب فى الهرمونات - قلة الحركة - مرض فى بنية العظام

هناك 75 تعليقًا:

  1. محمد برمبو هاتف 0114262995015 يوليو 2014 في 5:51 م

    انا طفل عمري اربعة عشر عاما اعاني من تقوس في عظم الساقين وقد اشار علي طبيبي باجراء العملية بل لايزروف ارجوا اعطائي اسم وعنوان دكتور في مدينة القاهرة كي اتواصل معه لاجراء العملية

    ردحذف
  2. يا أخواني ويا أخواتي كل هذا الترويج أنما هو دعاية رخيصة من جراحي العظام للكسب المادي فقط اجريت لي العملية لغرظ التطويل لي الان 11شهر وانا عمري 23 طولت 8سنتي تم تركيب نفس اﻷجهزة المعتادة الرخيصة تكلفة العملية 5الف دولار دكتوري الفاهم قالي امشي تاتي يوم وبدا العظم في الاعوجاج الى ان خرج خارج الجسم قالي الدكتور خليه معوج لحد ما يتصلب ثم استشرت ياسر البطراوي اشهر دكتور في مصر علي الفيبر وبعثتله الصور قالي ياسر الاجهزة العادية الي بتتعمل ده هي السبب بعد كده انتظرت لحد ما تصلب شوية وعملت تعديل ﻷنحناء والان التعديل لم يأتي بالكيفية الصحيحة والدكتور ياسر البطراوي افظل دكتور يس مشكلته غالي انا الى الان مثبت الجهاز الان بقالي سنه والدكتور لسة.مش محدد زمن نزع الجهاز مع اني لا أعاني من أي أمراظ وصحتي منتازه .فمن واقع تجربتي المريرة اقول لكم لا تثقو بأي دكتور والي بيقولوه في ألاعلام خلاف الواقع العمليات الصح عايزة اجهزة غالية جدا بتعدل نفسها بنفسها لمنع الاعوجاج ومن يقول لكم ان جهاز اليزاروف يثيت العظمة دون ده واحد نصاب وكذاب وترويج وميديا فقط وعملية المسمار النخاعي تظل افظل من اليزاروف في منع اﻷنحناء .والله الموفق ادعولنا بالشفاء.

    ردحذف
    الردود
    1. أزال المؤلف هذا التعليق.

      حذف
    2. يا الله كتير خفت من ردّك
      ممكن اشرحيلي كيف صار هيك

      حذف
    3. شو هالحكي هاد
      هلأ كيف صار الوضع
      أرجو المزيد من المعلومات عن العمليه
      عملية اطالة القامه من مجربين ))

      حذف
    4. هل هي مؤلمة ؟ و كم التكلفة؟ و الندبات؟

      حذف
    5. اخي العزيز هل تستطيع نزع الجهاز يوميا ام يبقى مثبت على رجلك إلى أن يخلعه الطبيب وماذا تنصحني انا طولي ١٦٠ وعمري ٢٣ وأريد أن أطول ١٠ سنتمتر

      حذف
  3. انا مركب جهاز ليزاروف لتصحيح تقوس القدم في السعوديه عند الدكتور عبدالهادي العامودي الدكتور بكل امانه شاطر ويعلم الله انه حذرني وقلي العمليه موالمه وانت كبرت بس للاسباب نفسيه اصريت وكنت ابغا اسويها فرجلين بس رفض قال رجل وحده عشان تقدر تتحرك والجهاز من الاجهزه الحديثه تبع الدوله ياناس الالم فضيع ومسامير داخله فرجلك والتهاب مكانها وكل يوم مضاد حيوي وكل يوم مراجعه ندمت ندم شديد العافيه لاتقدر بثمن مهما كانت العاها الي عندك مسببه لك الم من اول ساعه من تركيي الجهاز راح تندم وتبكي قهرر

    ردحذف
    الردود
    1. السلام عليكم
      كيفك الحين وكيف العمليه معك
      انا كنت ناويه اسويها بس خفت بعد كلامك
      كم لك مسوي العمليه وهل الالتهاب للحين مستمره معك
      وهل لقيت نتيجه بالنسبه للطول ولا لسى ؟

      حذف
    2. تكفى احمد تواصل معي واتس
      ٠٥٠٠٩٢٩٥٩٩

      حذف
    3. انا عملت عملية تركيب جهاز خارجي للفخذ اسوء سنه ونص فحياتي عمري 24سنه بس الحمد لله جاب نتيجه فعاله بنسبة95٪ الصبر وتحمل الالم لازم يجيب نتيجه بس الي يتحمل الالم

      حذف
  4. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  5. أرجوا مشكورا من اي واحد عمل عمليه التطويل بالاليزاروف او المسمار النخاعي يراسلني ع الواتس 00966591979693

    الله يجزاكم بكل خير ع معلوماتكم

    ردحذف
  6. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
    الردود
    1. السلام عليكم وين سويتها بالسعودية اخوي الغالي وما اسم الدكتور وكم كلفتك

      حذف
  7. عندى جهاز تثبيت خاريجى ليزاروف
    للبيع اللى محتاجه يكلم فون او واتس 01004096411

    ردحذف
  8. انا عندي اخويا عمل العمليه دي ومركب مسمار واحد فقط مش علشان الطول وله حاجة هو عمله علشان واحد ابن حرم خبطو بحديده ف رجلو فاعمل العمليه دي وركبولو الجهاز ده فكانت عاوزه اعرف هو بيقعد قد ايه علشان بقلو شهرين ممكن حد يرد عليه لو سمحتو

    ردحذف
  9. ياريت حد عمل العملية دي يتواصل معايا واتس 01100584041 عشان ناوي اعملها ف رجل واحده ناقصة اثنين ونص سم عن الرجل التانية ياريت ياريت اي حد يكلمني واتس عشان انا قلقان قوي

    ردحذف
    الردود
    1. السلام عليكم أنا عملت العملية من أسبوعين لو أنت محتاجها فعلا أتوكل على الله و أعمل و لو غير كذا بلاش

      حذف
    2. يعني ايه محتاجها؟! و ايه الاضرار الواقعه عليك
      انا طولي 165 و عاوز اعملها علشان الطول

      حذف
    3. هل بعد العمليه بحس بوجع شديد ذي ما بيقوله ولا هقدر استحمل الوجع

      حذف
  10. الله يجزيكم الخير لو حدا عمل عملية اليزاروف بالسعودية يكلمني على هذا الرقم 0554084077 لاني انا الان ما اقدر امشي بسبب حادث سيارة و قالولي على هذا الجهاز

    ردحذف
  11. ازا سمحتو مين عمل هالعملية ممكن يفيدني

    ردحذف
  12. السلام عليكم ؛ أعاني منذ 15 سنة من كسر في عظم الفخذ الأيمن و بعد (09)عمليات جراحية خلال 5 سنوات التأمت الكسور و لكن تقلص طول رجلي ب 7 سم بسبب تعفن العظم ؛ و بعد مرور 8 سنوات تكسر العظم في نفس مجددا بمجرد التواء الرجل (يعني حادث بسيط)مما استدعى اجراء عملية جراحية مع استعمال جهاز ortofix للإستفادة من تطويل العظم .. وصلنا إلد زيادة 5سم و لكن مع التئام جد بطيئ للعظام و بعد 8 10 أشهر من العملية الأولى أجىيت لي عملبة زرع العظام لدعم الإلتئام و بعد شهرين من العملية و قع التهاب شديد على مستوى العملية أخذت على اثرها مضادات حيوية عن طريق الحقن الوريدي حتى توقف العفن و أجريت لي بعدها عملية أخرى حيث نزع المثبت الخارجي و استبدل بصفيحة و بقيت مدة 40 يوم أتناول المضاد الحيوي و بعد 10 أيام من التوقف ؛ عار الإلتهاب مرة أخرى مع ألم شديدو حمى كبيرة . و بعد كل هذا نصحني أحد الجراحين بإجراء عملية بتقنية اليزاروف و أكد لي نجاحها و خاصة أنها الحل الأنسب بالنسبة لي .. و هي غير متوفرة في المستشفى الذي أعالج فيه .. لذا إطلب منكم إرشادي إلى مركز أو مستشفى في تركيا أو تونس متخصص في علاج تشوه العظام و التهابه.. و بارك الله فيكم.

    ردحذف
  13. انا ركبت اليزاروف من شهرين في مستشفي اسيوط الدكتور احمداكرامي اللم الجهازبعدالعمليه مباشرة وعندماتشدعليه بالنسبة للتضييقوالاعايز يسال ده رقمي0534107490 واتساب

    ردحذف
  14. ياجماعة انا مركب جهاز الايزاروف نتيجة كسر مضاعف فى القدم بقالى ثلاث شهور والحمد الله النتيجة مرضيه واحسن مستشفى فى مصر والشرق الأوسط لتركيب الجهاز والكسور هى مستشفى الحلمية العسكرى للقوات المسلحة

    ردحذف
    الردود
    1. انا عاملها بقالى شهرين وعشر ايام ولسه مش بدوس عليها وفى الم

      حذف
    2. تكلفتها فى حدود كام ؟؟

      حذف
    3. الالم مستمر معاك ع طول ولا شهر وبيروح فاهمني

      حذف
    4. بنتي حصلها حادث وركبت الجهاز وقبل منه عملت ترقيع جلدي في الساق ..دكتور قالها 6شهور ونشيله بس مش بتحمل عليه لأن القدم عندها اكتر من نصها مبتوره وكمان معمول لها ترقيع جلدي هل النتيجه تبقي كويسه ولا لازم تحمل وتمشي عالجهاز

      حذف
    5. دروري تمشي الي عايز يسأل ف اي حاجه عن اليزاروف انا عديت بالتجربة كامله ده رقمي ٠١٢٨١٧٦٣٤٩٧ ابعت وتساب

      حذف
  15. الدكتور ياسر البطراوي تكلفة العملية ??

    ردحذف
  16. انا صار لي حادث قبل سنتين وصار عندي قصر في القدم اليمني حوالي ٣ سم
    افكر بهذا الجهاز لكن متخوف من نتائجه واثار العملية
    اللي يقدر يفيدني بحاجة يا اخوان يتواصل معي على جوال 00966500318708
    ممتن لكل من يتواصل معي

    ردحذف
  17. التواصل على الواتس 😊

    ردحذف
  18. عندي جهاز مثبت خارجي لليد للبيع والتبرع ٠١٠٠٧٩٩٥٧٧٣

    ردحذف
  19. م
    جهاز مثبت خارجي لليد للبيع والتبرع

    ردحذف
  20. انا عملت العمليه دى من شهرين وعشر ايام وحتى الان فى الم فى رجلى ومش بقدر ادوس عليها لو حد يقدر يساعدنى ده رقمى واتس01028994389

    ردحذف
  21. انا عملت العملية هاذى منذ تلاته أشهر في الصين عشان نقص في رجلي 6سنتمتر بوجد قليل من الالم لاكن بمكن استحماله عادي وهىا الان زادت 5سنتمتر الحمد لله

    ردحذف
    الردود
    1. ده رقمى واتس ممكن اسالك لانى عامل العمليه دى فى مصر01028994389

      حذف
  22. انا ابنى هيعمل العمليه فى رجله الاثنين عنده تقوس لو حد عنده معلومه يفيدنى ؟؟

    ردحذف
  23. انا كنت مركب جهاز اكس×اكس في ايدي الشمال نتيجة كسر في عظمة الكعبراه وفكيت الجهاز وايدي لسه واخده وضع الجهاز مع العلم اني بفضل اضغط عليه واعدل فيها ب ايدي التانيه ف مش عارف انا كده ماشي صح وهترجع زاي الاول ولاء مع العلم ان يوجد الم في بسيط بما اجي امرن ايدي في الكوع

    ردحذف
  24. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا عملت حدثه ورحت مستشفي اسيوط ركبولي المثبت الخارجي دة كنت لما هيتفك هيكون ببنج ولا من غير بنج افادكم الله

    ردحذف
  25. انا ابني 13سنه وبلف بيه عنده تقوس ف الساقين عاوزه تصيحه الجهاز ولا العمليه
    ومين افضل د كتور يعملها
    انا من مصر

    ردحذف
    الردود
    1. روحي بي مستشفي الهلال الأحمر رمسيس

      حذف
  26. أنا عامل عملية تطويل القامة
    والآن أنا في شهر ٥ من العملية

    ردحذف
    الردود
    1. ممكن رقمك لو سمحت

      حذف
    2. ممكن رقمك عايز اسالك علي شويه حاجات ده لوجه الله

      حذف
    3. ممكن اعرف رجلك عامله ايه دلوقت

      حذف
  27. الالم مستمر طوح فترت الجهاز. ولا ايه ؟

    ردحذف
  28. انا بنتى عندها 8سنين وعندها فرق طول 4سم دكتور اقلها هتعمل الجهاز المثبت الخارجى ده لو سمحت اجبيو منين لانه مش موجود فى بورسعيد خالص لو حد يقول اى معلومه لو سمحت لان لازم تركبه اقبل سن 10سنين عشان الفرق ده ميزدش

    ردحذف
  29. السلام عليكم
    مركب الجهاز ليه9شهور والان ميعاد فكه
    ف الدكتور بيقول هنفكه ويعمل جبس لمدة شهر
    هل هذا صحيح؟
    وشكرا

    ردحذف
  30. أنا مركب الجهاز بقالي 6 أشهر كنت عامل حادثه بالموتوسكل الأم كان في البدايه لا يوصف حتي المسكنات مش عامله حاجه بس اختفي الألم تماما بعد شهرين
    وامشي علي رجلي بالجهاز والحمد لله الجهاز تقيل في رجلي بس الحمد لله أن الجهاز ده موجود في مصر
    أنا ركبت الجهاز في زايد التخصصي علي نفقه الدوله والناس مش مقصرة بصراحه مع حد
    وربنا الشافي

    ردحذف
  31. لو حد يفيدني عن حاله بنتي بعد خروجنا من المستشفى بعد عمليه الاليزاروف وسفر 8ساعات اول مكان الركبه ورمت ياتري ده من السفر ولا ايه

    ردحذف
  32. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  33. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  34. عندي جهاز اليزاروف لتثبيت الكسور اللي عايزه يكلمني واتس 01211265154 وللعلم لم يكن هناك نيه لبيعه لكن عندي عمليه تاني ومحتاج فلوسه

    ردحذف
  35. انا معيا لليزروف خارجي للبيع

    ردحذف
  36. عندي جهاز مثبت خارجي للقدم للبيع والتبرع ٠١٠٦٨٨٤٠٣٤٠

    ردحذف
  37. الجهاز اتركب لمة ثلاث اسابيع وتم رفعه لاجراء جراحة بعملية ثانية

    ردحذف
  38. الجهاز اتركب لمة ثلاث اسابيع وتم رفعه لاجراء جراحة بعملية ثانية

    ردحذف
  39. محتاج أعرف مكان افك فى جهاز لازاروف

    ردحذف
  40. سلام عليكم عندى كسر بساق الايسار والتهب بالعظام
    وجريت كذا عمليه تنظاف وتركيب مسمار نخاعي ولحد الن موجود التهب والعظام عي يالتئام لي الان ١٠ شهور على الحال ابي افضل مستشفي بالسعوديه او افضل دكتور يعلاج التهب العظامي بالسعودي اوبر اسعوديه افيدونى جزاكم الله خير يهل الخبره الله يشفين ويشفي جميع المسلمين وهذا رقمي ٠٥٥١٤٧٧٧٣٥

    ردحذف
  41. انا ابني عنده ٣سنين ونص والدكتور قااي لازم جهاز اليزا روف والفرق في رجله ٢ونص في الساق و٢ونص في الفخدة

    ردحذف
  42. لام عليكم ورحمه الله وبركاته
    لوسمحت يادكتور لي استفسار و اتمني الرد من حضراتكم
    حضرتك انا عندي كسر في الساق اليمني مفتوح والدكتور اكد تركيب جهاز اليزاروف واثناء تركيب الجهاز عمل كسر من اسفل الركبة لمساعدة الكسر الاساسي في الالتام ولكن بلاحظ في الاشعة ان فعلا الكسر الاساسي في منتصف الساق المسافة تقل بعكس الكسر الجراحي فان المساحة تزداد اتساعا بقدرالمسافة المفقودة في الساق 0ارجوا من سيادتكم الافادة ولكم جزيل الشكر

    ردحذف
  43. اني مسوية العملية بالموصل اني من العراق صارلي مسوية العملية 20 يوم والالم موجود بسبب التطويل بس ماكو بس كلشي تمام لي هسه بس مااكدر امشي عليها والجهاز ثكيل عليا الدكتور كال تكدرين تمشين بعد فترة ودنشوف ادعولي عمليتي تمشي تمام وتنجح اني عندي قصر 4 سم وسويت عملبة اليزاروف

    ردحذف
    الردود
    1. اني من العراق الطبيب عراقي شكد كلفتج ابني عنده قصر ١٠ سانتيم

      حذف
  44. السلام عليكم انا مسوي عمليه جراحيه اليزرواف صارلي شهرين مسوي والواضع تمام مافي الام مافي الاتهابات بس ميات بقدر شيل التثبيت الخارجي انا عندي تقويس في ساق الايسرا انا مسوي في الاردن عند دكتور حمدي نقرش

    ردحذف
  45. انا عملت عميله تطويل احدى الساقيين من خلال مثبت خارجي. قبل حوالي شهرين ولكن الى اللن الالم مستمر وبشده وبذاات في احدى المسامير الموجودات عند معطف الركبه لمايودي الى صعوبه في حركه الركبه
    والالتهابات موجوده حول جميع المسامير ويوجد كل كل مسمار اوساخ مع العلم اني اقوم بتنظيف اماكن المسامير جيد كل يوم واضع مضاد حيوي وايضا اتناول مضاداات حيويه
    انصح ماتنفعل العملية الا لضروره اما ك عملية تجميليه الى تطويل
    حمدالله ع العافيه الموجوده

    ردحذف
  46. ع حسب
    اذ جلست تطول لمده ثلاثين يوم يجلس الجهاز بعد التطويل ستين يوم لمايتم تثبيت العظام ونموه
    انا الى عند الان قدطولت 42والى الان مستمره في التطويل معي حوالي 30يوم
    لاني اقوم بتطويل يوم ويوم لا
    واطول واحد ملي

    ردحذف
  47. بكام جهاز اليزاروف

    ردحذف
  48. سلام عليكم كنت عايز اعرف فك الجهاز ببنج موضعي مثل البخاخ يخفف الألم أثناء الفك

    ردحذف